Solemaids såler

Mange børn i vækstfasen får store smerter i den bagerste del af hælen – også kaldet Severs syndrom. Det er en lidelse, der på sigt går væk af sig selv, men som er meget smertefuld og kan have store konsekvenser for det ramte barn og deres familie, mens det står på. Fra at være et meget aktive barn og en del af det sociale liv med jævnaldrende, risikerer børnene der får Severs syndrom, pludseligt at blive inaktive for en længere periode. Da Severs ofte rammer meget aktive børn i alderen 8-15 år, kan lidelsen medføre både risiko for overvægt og tab af sociale relationer” https://solemaids.dk/

Børne sport er blevet hårdere

Severs er blevet mere udbredt i de senere år, i takt med at de sportsgrene, børn går til, er blevet mere elitære med øget trænings mængde, flere stævner og kortere tid til restitution. Hos børn i vækstfasen er hælbenet endnu ikke forbenet som hos voksne, men rummer en blød kerne, hvor der kan opstå inflammation på grund af de mange stød. Inflammation ophober væske. Det gør rigtig ondt, og børnene begynder at kompensere ved at gå på tæer, og de deltager ikke længere på normalt vis i fysiske aktiviteter, hælen svæver. Det er også smertefuldt for et forældrepar at se deres ellers aktive søn eller datter sige fra overfor aktiviteter, der måske hidtil har været en betydningsfuld del af deres identitet.

Men nu er der for første gang effektivhjælp at hente for Severs-ramte børn og deres forældre. Den ny sål skåner vækstzonen. FysioDanmark Kalundborg er en fysioterapiklinik, der tilbyder behandling af Severs med den danske opfindelse Solemaids – en special- og håndlavet sål, som skåner hælbenets vækstzone ved at beskytte det mod tryk og nedslag fra gang og spring. Solemaids er udviklet af fysioterapeuten Per Øllgaard fra Viborg.

Hos FysioDanmark Kalundborg er Jacob Nordholdt Hansen og Janne Rosenkranz oplært i at fremstille sålerne, der virker bedst, når de håndfremstilles til den enkelte patient.

Ny viden

Man har troet, det skyldtes manglende stødabsorbering i børnenes sports fodtøj. Almindelige indlæg og fysioterapibehandling som for eksempel laserbehandling af betændelsen kan ikke fjerne årsagen til smerten og beskytte mod de tryk, hælen og den bløde vækstzone kontinuerligt udsættes for. Severs syndrom må heller ikke forveksles med hælspore eller en sene irritation/betændelse, som vi ved ikke rammer børn.

Men nu er der for første gang effektivhjælp at hente for Severs-ramte børn og deres forældre. FysioDanmark Kalundborg er en fysioterapiklinik, der tilbyder behandling af Severs med den danske opfindelse Solemaids – en special- og håndlavet sål, som skåner hælbenets vækstzone ved at beskytte det mod tryk og nedslag for gang og spring. Solemaids er udviklet af fysioterapeuten Per Øllgaard fra Viborg.

Solemaids-såler, der tilpasses i hånden af fysioterapeuten, er lavet af en lukket cellestruktur, der ikke opsuger væske. Sålen slutter før det yderste af hælbenet, der således svæver og på den måde aflastes hælen nede i skoen. Ingen tryk på hælen – ingen smerter – og derved ingen hindring for at være fysisk aktiv. Med forhandlingen af Solemaids har FysioDanmark Kalundborg føjet endnu en effektiv behandling til sin brede vifte af tilbud til patienterne.

Den ny sål gør kål på børns hælsmerter. FysioDanmark Kalundborg https://fysiodanmarkkalundborg.dk/ er blandt de første klinikker i landet, der behandler Severs syndrom – stærke smerter i hælbenets bløde vækstzone – hos børn med en revolutionerende ny sål. Uden behandling kan Severs syndrom få konsekvenser, som tidligere nævnt, fordi lidelsen med ét kan gøre meget aktive børn inaktive. Solemaids-sålen slutter før det yderste af hælbenet, der således svæver og på den måde aflastes nede i skoen. Servers rammer ofte meget aktive børn i alderen 8-15 år. https://solemaids.dk/

Skulle dette have interesse så ring på tlf. 59514114 mellem 8 og 14 fra mandag til fredag. FysioDanmark Kalundborg, Gl Hovvej 69, 4400 Kalundborg https://fysiodanmarkkalundborg.dk/